Ž  A  B  I  N  Y    U  N  D  E  R  G  R  O  U  N  D DDT  records
HISTORIE ŽABINSKÉHO PODZEMÍ K.O. records FOTO ARCHIV SEPTIQ

1987 - 1989

Všechno to začalo o prázdninách roku 1987.

Tehdy se dva nudící se třináctiletí hoši, Rony a Eric, rozhodli po shlédnutí Manéže Bolka Polívky založit hudební uskupení.

 Proč zrovna po shlédnutí Manéže? V již zmiňovaném pořadu České televize vystupovala skupina Olympic se svými dětmi, které s maketami hudebních nástrojů napodobovaly své otce.

Tak si řekli, že hopsat na playback s kytarou vyřezanou z lepenky na kamarádských večírcích by byla přece príma legrace.

Eric se rozhodl "hrát" na kytaru, neboť se mu líbilo, jak se rockoví kytaristé svíjí, když sólují.

Rony se chopil baskytary, vždyť basa má tak krásný dlouhý krk, jak říkal.

Místo bubeníka zbylo na jejich kamaráda za školy Libase.

A tak vznikla fiktivní skupina VEVERUS.

 

Pak se, kromě vystřídání několika stovek názvů jako např. TARAT, celý rok nic nedělo.

Nakonec se ujal název HROBNÍKOVA LOPATA. To už ovšem nemělo být žádné hopsání s kytarou vyřezanou z lepenky, ale regulérní, pekelňácký, heavy metalový band s vlastním repertoárem.

První nástroje si hoši, vzhledem k jejich finanční situaci, pokoušeli vyrobit sami. Každý pokus však skončil neslavně, a tak utekl další rok.

 

Mezi tím se věhlas HROBNÍKOVY LOPATY v metalových kruzích značně šířil, i když nikdy nezahrála jediný tón. Jistě k tomu dopomohla i dobře promyšlená dezinformační kampaň obou frontmanů této kapely, což potvrzuje Ronyho historka z koncertu Arakainu, kde Rony vykřikoval "Hrobníkova lopata, Hrobníkova lopata "a házel přitom vidle směrem k pódiu, když tu se vedle pogující metalista s nadšením zeptal, zda-li zná tu skvělou kapelu, jejíž jméno právě Rony vykřikl. Rony na sobě nedal znát překvapení, mezi zuby odvětil, že samozřejmě, že v ní přece hraje a házel vidle dál.

Na jaře roku 1989 kapela změnila název na SURGATOR a tvorba měla přitvrdit do temných sfér black metalu.

Nato reagoval bubeník Libas, neboť byl fanouškem Depeche mode, definitivním odchodem z hudební branže.

 

Na podzim téhož roku přišel do kapely, která opět vystřídala název a styl, nový bubeník Marťas. Hoši si dokonce koupili nebo popůjčovali nějaké nástroje a s radostí v očích tvořili své první "melodie".

A tak, i když bubny byly vyrobeny z plechovek a krabic a hrálo se přes stará rádia, spatřila světlo světa punková kapela MECHANICKÁ DÍLNA.

 

1990 - 1999

 

Hned v lednu roku 1990 stihla MECHANICKÁ DÍLNA nahrát u Ronyho doma, zatímco šla jeho maminka na nákup, své první a také poslední demo (cd-Žabiny underground).

MECHANICKÁ DÍLNA fungovala ještě půl roku a pak se Rony rozhodl kapelu rozpustit, také kvůli tomu, že inklinoval spíše k punku a nové vlně, zatímco Eric a Marťas chtěli hrát thrash.

Ovšem jejich kamarádská spolupráce fungovala dál. Eric a Marťas založili spolu s novým kytaristou a dlouholetým kamarádem Gulášem ze skupiny EXITUS (kde hráli Pinďa, Medas a Vodouch, o kterých bude ještě řeč), thrashový band Z.O.D. (Zone Of Death).

Uvelebili se u Marťase ve sklepě, pořídili si první aparát, vyměnili plechovky za levné amátky a nadšeně se pustili do zkoušení.

V létě 1990 pak vznikly první a vlastně poslední nahrávky Z.O.D. (cd - Žabiny underground).

Skladby jako NAPALM DEATH nebo BATTLE, vyznačující se tvrdou, agresivní kytarou, morbidními texty a dunivými bubny navozujícími apokalyptickou atmosféru naznačovaly, v jaké pohodě se chlapci zrovna nacházeli.

Po vynucené tříměsíční přestávce z důvodů rekonstrukce kanalizace, která jim zabránila v přístupu do zkušebny, změnili název na BESTIAL PENGUIN, a ten se již zdál být definitivní.

O vánocích roku 1990 stihli ve zkušebně pořídit nějaké nahrávky, mimo jiné vydařenou píseň v rapovém duchu MRTVÁ KRYSA, na které se autorsky podílel i Rony. (cd - Žabiny underground a cd - Bestial Penguim - Dead rat)

 

Začátkem roku 1991 byli hoši kvůli neurotickým obyvatelům domu vykázáni ze své vymazlené zkušebny. Tyto zásahy ze stran dospělých se na některých členech tak podepsaly, že neměli sílu pokračovat (nebo že by to bylo úplně jinak?)

Tak na Marťasovo místo nastoupil nový bubeník Radys a na post dosud chybějícího basáka Franta, oba dlouholetí žabinští kamarádi.

 

14.3.1991 se v nové zkušebně u Franty ve sklepě setkali přátelé z Žabin : Medas (ex. Exitus), Rony (ex. MECHANICKÁ DÍLNA), Eric, Franta a Guláš z BESTIAL PENGUIN a zcela náhodně a improvizovaně pořídili nahrávku, na jejímž základě vznikl příležitostný projekt: THE NEJNEOBHOSPODAŘOVÁVATELNĚJŠÍ POLYHYDROXYETHYLMETAKRYLAT BAND (dále jen T.N.P.B.)

(cd - T.N.P.B.)

 

Na podzim 1991 Franta z BESTIAL PENGUIN odešel a tak Eric vyměnil kytaru za basu a hrálo se zase ve třech. Opět následovalo přemístění do jiných prostor. Zde tučňáci pořídili několik nahrávek, které naznačují jistý posun od metalu k hardcoru, i když to nic neubralo na dravosti a hutnosti písní a také v textech odstoupili od mrtvol a věnovali se kritickým pohledům na současný život. (cd - Žabiny underground)

V listopadu 1991 se ve zkušebně sešel Eric s Pogem alias Vodouchem (ex. Exitus a Čertůf Punk) a nahráli zcela improvizovaně punkové demo pod názvem THE PIGSTY. (cd - Žabiny underground)

Na začátku roku 1992 byli penguini nuceni opět opustit zkušebnu a tím se intenzita hraní snížila na minimum.

Zkoušelo se jen příležitostně u Radyse ve sklepě, kde byl uskladněn aparát.

 

31.12.1992 byl uspořádán v bývalé zkušebně "tučňáků" u Franty ve sklepě silvestrovský koncert skupin BESTIAL PENGUIN a volného improvizačního tělesa T.N.P.B. Šlo v podstatě o jejich první koncert, ale dokázali navodit fantastickou atmosféru, která nebyla způsobena jen zvýšenou konzumací lihovin

(cd - Bestial penguin : Duos livos concertinos a cd - T.N.P.B.)

 

Rok 1993 začal pro BESTIAL PENGUIN dobře. Bylo kde zkoušet a v červnu koncertovali v klubu Topas.

I tam se jim podařilo strhnout na svou stranu celé publikum, které, přiznejme si, něco takového dosud nezažilo.(cd - Bestial penguin: Duos livos concertinos)

 

Na podzim se torzo kapely BESTIAL PENGUIN s hostující zpěvačkou Hanou a zaskakujícím bubeníkem Pogem objevilo v opravdu nezávislém filmu Petra Huby "Něžný aneb příběh revizora". Tady je třeba podotknout, že hráli zcela jiný repertoár, než bylo jejich zvykem.

 

Následovalo přestěhování do nové zkušebny, tentokrát na Yacht club, kde zkoušeli společně se Škaredou holkou a později Dunajem.

Tou dobou si Guláš zakládá svůj rockový projekt CANNERY ROW, kde hráli: Eric na bubny, Martin Bruzl (ex. Fialky) na basu, Lešek na kytaru a samozřejmě Guláš. Po několika měsících Eric CANNERY ROW opustil a na jeho místo za bicí usedl Radys.

Z počátku vše fungovalo dobře a ani nevadilo, že v CANNERY ROW hrají dva členové BESTIAL PENGUIN, ovšem z projektu se časem stala regulérní kapela a začali hádky o prostor ve zkušebně.

 

11.5.1994 si BESTIAL PENGUIN zahráli zcela náhodně na dvoře Slévárenské průmyslovky na jakési studentské akci.

Tenkrát se tam všichni tři členové kapely náhodou potkali, a když byla na pódiu pauza, zmocnili se nástrojů a zkusili něco zahrát ze svého repertoáru.

Vzhledem k tomu, že již delší dobu nezkoušeli (Radys v té době hrál ještě v jedné příležitostné kapele), se jim vystoupení moc nepovedlo.

Zahráli několikrát jen jednu skladbu a to ani jednou celou. I tak se to kupodivu publiku líbilo, zřejmě to považovali za komickou vložku v programu. Tento způsob vystupování se stal v podstatě pravidlem pro další koncertní činnosti penguinů.

 

V roce 1995 to s BESTIAL PENGUIN nevypadalo zrovna nejlépe. Guláš a Radys se víc věnovali CANNERY ROW, s nimiž začali sklízet první úspěchy na českých pódiích.Zkoušky tučňáků se kvůli tomu víc odbývaly, nálada v kapele nebyla nejlepší a docházelo i k otevřeným střetům.

 

Tak se Eric začal věnovat více svým projektům a založil demo vydavatelství K.O. records.

 

V březnu zorganizoval společně s Pinďou u Frýby na stavbě další session improvizační jednotky T.N.P.B., tentokrát posilněný o některé nové členy.

V rozlehlých prostorech právě rekonstruované budovy nainstalovali tyče, plechy, bubny, řezné kotouče a různé jiné harampádí.

A opět zcela improvizovaně pořídili teroristicko-industriální nahrávku, která byla reakcí nového hudebního pohledu obou hlavních iniciátorů této akce na současnou popmusic.Po několika hodinách řádění byla celá produkce ukončena předákem tam pracujících Ukrajinců, kteří nebyli ochotni dál pracovat v tak hlučném prostředí a hrozili stávkou.(cd -T.N.P.B. : Poison and effect)

 

Situace v BESTIAL PENGUIN se trochu zlepšila po vystoupení na Punk a Hardcore festivalu v Židlochovicích v červnu 1995, které se tučňákům velmi povedlo.V návalu euforie se domluvili, že do konce roku nahrají demo.

Ovšem demo stihli do konce roku nahrát CANNERY ROW, což Erica tak namíchlo, že se rozhodl penguiny ihned po natočení dema rozpustit.

 

Ještě než se tak ale stalo, stihli si tučňáci zcela neplánovaně zahrát na Yachtu, kde hráli také CANNERY ROW a Memory of Jesus. Vystoupení to bylo pro tučňáky opět naprosto typické. Eric během produkce předchozích kapel popíjel na baru s kamarády a Guláš s Radysem byli patrně unaveni po svém vystoupení s cannárkama. To zapříčinilo, že každý hrál naprosto něco jiného, a když to po několika skladbách hoši zjistili, rozhodli se raději předčasně skončit. Do té doby se zdálo, že publikum vůbec nic nepostřehlo a že se mu to snad dokonce i líbí.

 

V lednu 1996 BESTIAL PENGUIN konečně nahráli své demo, na kterém jsou všechny stěžejní skladby z let 1990 až 1996. (cd - Bestial penguin ...against m.m.a.d. mothers)

Po nahrávání proběhl na Yachtu neplánovaný večírek, na kterém BESTIAL PENGUIN zakončili oficiálně svou činnost.

Eric se dál věnoval K.O. records, pod jehož značkou vydával nahrávky kapel okolo tučńáků pořízené v letech 1990-1996.

Guláš s Radysem, s větší či menší úspěšností, pokračovali v hraní s CANNERY ROW.

Rony stál později u zrodu dnes již legendárního seskupení KULOVÝ BEAUMONT. Franta založil divadelní soubor DIVADLO KYVADLO. Libor se také věnoval divadlu.

 

2000 - 2004

 

V roce 2001 Eric label přejmenoval na DDT records a začal vydávat CD.

Začal reedicí starých, zvukově upravených nahrávek.

 

Na podzim roku 2001 se u Karla na statku konal festival SEPTIQ, kde vystupovaly kapely nejen Žabinského podzemí. Zahráli si zde OLE & BAND, DUO GRANDE, legendární KULOVÝ BEAUMONT, CANNERY ROW bez bicích v unplugged verzi s novou zpěvačkou Hanou, a měla vystoupit i znovuvzkříšená HROBNÍKOVA LOPATA v původní sestavě, ale z časových a alkoholových důvodů k jejímu vystoupení bohužel nedošlo.

Vystoupili též příležitostně oživlí BESTIAL PENGUIN, jejichž koncert se příliš nepovedl. Hráli jako předposlední kapela v jednu hodinu v noci, kdy únava a opilost již byly znát a také thrashová rytmika vypůjčeného bubeníka z metalových DEADLY ERECTION (kteří tam též vystupovali) příliš neseděla do funkovější podoby tučňáků.

Avšak atmosféra festivalu, vystoupení kapel a divadelních souborů, jistě stály zato. (cd a dvd - Septiq 2001).

V listopadu si BESTIAL PENGUIN ještě jednou, i s Radysem, zahráli opět zcela mimo program v klubu Brooklyn po vystoupení CANNERY ROW. Toto poněkud improvizované vystoupení bylo v pomalejším, hypnotičtějším duchu a publiku se koncert prý velmi líbil.

 

V roce 2002 se opět konal festival SEPTIQ na němž vystupovali OLE BAND posilněný o tři zpěvačky, KULOVÝ BEAMONT a SERGEJ KOTOV z Petrohradu, DEADLY ERECTION, NÁMĚSTÍ MÍRU a THE MUMIES ze Žďáru nad Sázavou. Na závěr vystoupil Eric z novým techno projektem FRACTAL STARTRIP.

(cd a dvd – Septiq 2002).

 

V té době zkoušel s některými muzikanty rozjet nové projekty avšak bezvýsledně. A tak začal ke skládání hudby používat počítač a bylo jen otázkou času,i když zbyl z kapely sám, kdy vzkřísí BESTIAL PENGUIN.

Napřed remixoval píseň Mrtvá krysa do dvou nových verzí (cd-Bestial Penguin: Dead rat) a později remixoval i jiné skladby z alba "...against m.m.a.d. mothers" a vydal je na albu Re - control. (cd - Bestial Penguin : Re-control)

Při této práci vznikl elektronicko-minimalisticko-ambientní projekt POISON AND EFFECT. (cd- Poison And Effect : Intredependence)

 

V roce 2003 se festival SEPTIQ nekonal u Karla na statku ale v Makově u Bri, a tak se festival přejmenoval na SKEPTIQ.

Návštěvnost byla veliká a vystupovali: OLE & BAND, BESTIAL PENGUIN s novým repertoárem postaveným na elektronických podkladech a s živím bubeníkem Foerem a NO FUTURE SOUND OF BOSTON což je vynikající Pixies revival.(dvd - Skeptiq 2003)

 

Na podzim 2004 se vrátil festival zpět na statek ke Karlovi a ke svému původnímu názvu SEPTIQ. Vystupovali opět OLE a BAND, BESTIAL PENGUIN a V.F.D. kteří hráli převzaté skladby od Nomeansno, Murder Inc. atd. a ŽABBA což byl hodně punkový Abba revival. (cd – Septiq 2004)